نحوه مدیریت سرمایه در ترید

نحوه مدیریت سرمایه در ترید
نحوه مدیریت سرمایه در ترید
علاقه روزافزون، پذیرش و سرمایه گذاری در بازار های مالی از جمله فارکس و رمز ارز بسیاری از سرمایه گذاران را کنجکاو کرده است که وارد این بازی شوند. تریدرها هر لحظه با خطر از دست دادن پول در هر معامله روبرو هستند و حتی موفق ترین معامله گران نیز در برخی معاملات خود ضرر می کنند. معامله گر موفق کسی است که در برآیند معاملاتش در طولانی مدت مثبت و سود ده باشد. 

آیا به دنبال کشف پتانسیل مالی خود در حوزه تریدینگ هستید؟
 مدیریت سرمایه گذاری می تواند پاسخگو باشد. چه یک مبتدی باشید یا یک سرمایه گذار با تجربه، مدیریت سرمایه گذاری، ابزارها و دانش مورد نیاز برای داشتن یک ترید مطمئن را ارائه می‌دهد. می‌دانیم که در معاملات تجاری، موفقیت به واسطه استراتژی‌های موثر مدیریت سرمایه تعیین می‌شود. همچنین تجزیه و تحلیل ماهرانه و ورود و خروج به موقع به بازار هم می‌تواند در آن تاثیرگذار باشد.

 ما در ادامه قصد داریم که مدیریت سرمایه در معاملات را ارزیابی کرده و از اهمیت آن برای شما بگوییم . همچنین ۱۲ استراتژی عالی برای مدیریت ترید را بررسی می کنیم . با ما همراه باشید.

مدیریت سرمایه در معاملات چیست؟
برای مدیریت سرمایه در مرحله اول باید به این سوال پاسخ دهیم که منظور از مدیریت سرمایه گذاری چیست؟ مدیریت سرمایه گذاری یک جنبه حیاتی از صنعت مالی است که هدف آن به حداکثر رساندن بازده سرمایه گذاری در عین به حداقل رساندن ریسک است. مدیریت سرمایه گذاری نقش بسزایی در دستیابی به اهداف مالی دارد و یک کار پیچیده و رقابتی است.

مدیریت سرمایه گذاری، فرآیند تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری است. این شامل تحقیق، انتخاب و نظارت بر مجموعه‌ای از دارایی‌ها است که با اهداف، مشخصات ریسک و چارچوب‌های زمانی سرمایه گذار مطابقت دارد. مدیریت سرمایه گذاری طیف وسیعی از فرصت‌های سرمایه گذاری را برای افراد یا موسساتی در بر می‌گیرد که به دنبال رشد ثروت خود از سهام و اوراق قرضه گرفته تا املاک و مستغلات و ارزهای دیجیتال و سایر طبقات دارایی هستند. 

استراتژی‌های مدیریت سرمایه برای تریدرها

خیلی سریع به سراغ استراتژی های ویژه برای ترید در بازار فارکس و کریپتو می رویم و بعد از آن در مورد سرمایه گذاری در این بازارها نیز صحبت می کنیم. با لست پراپ همراه باشید.

۱- با همه سرمایه خود وارد ترید نشوید
اولین نکته مدیریت سرمایه در ترید و احتمالاً مهم ترین نکته برای هر معامله گر، این است که فقط آنچه را که می توانید از دست بدهید، معامله کنید. به عنوان یک معامله گر مبتدی، فقط باید پولی را که اگر از دست بدهید مشکلی در زندگی شما پیش نمی آید را به حساب ترید خود واریز کنید و نه بیشتر.
ممکن است بخواهید حداکثر ضرر قابل قبول را در ماه تعیین کنید و در صورت رسیدن به این ضرر فوراً معامله را متوقف کنید. کل ایده این است که شما فقط سرمایه‌ای را به خطر می‌اندازید که در صورت از دست دادن، زندگی شما را به شدت تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. هرگز با پولی که نیاز دارید برای اقلام ضروری مانند اجاره، وام، غذا و غیره معامله نکنید. بازار فارکس و کریپتو یک ماشین پولساز تضمینی نیست. برخی از تریدرها تریدهای خود را تنها با از دست دادن پول پایان می دهند. 

۲- تصمیم بگیرید که در هر معامله چقدر می خواهید ریسک کنید
یکی از تکنیک های اصلی مدیریت سرمایه در معاملات فارکس و کریپتو، تکنیک ریسک به ازای معامله است. ریسک در هر معامله تعیین می کند که چه مقدار از حساب معاملاتی خود را در هر معامله به خطر می اندازید. به عنوان یک قاعده کلی، بیش از ۲ تا ۳ درصد از حساب خود را در معامله ریسک نکنید، بنابراین سرمایه کافی برای مقاومت در برابر لیکویید شدن را دارید. همیشه بهتر است یک ریسک کوچک بپذیرید و حساب خود را به طور پیوسته رشد دهید تا اینکه بیش از حد پول وارد هر ترید کنید و سرمایه تجاری خود را به باد دهید.

۳- زیاد معامله نکنید

لازم نیست هر ساعت یا حتی هر روز معامله کنید. منتظر بمانید تا فرصت معاملاتی مطابق با استراتژی شما شکل بگیرد و بازار را برای فرصت های معاملاتی دنبال نکنید. بازار چیزی به شما بدهکار نیست و صبر و انضباط برای پایبندی به استراتژی معاملاتی جام مقدس معامله گران سودآور است. حتی بهترین سیستم مدیریت سرمایه فارکس نیز اگر چندین معامله را بدون تجزیه و تحلیل بازار انجام دهید کمک چندانی نخواهد کرد. معامله بیش از حد در طول روز را اورترید( overtrading) می گویند. معامله گرانی که بیش از حد معامله می کنند، احساساتشان بر استراتژی معاملاتی آنها غلبه می کند و در نهایت ضرر می کنند. معامله بیش از حد می تواند یکی از مضر ترین عادت های یک معامله گر باشد.

۴- از یک نقطه به بعد، ضرر بیشتر را متوقف کنید اما اجازه دهید سود شما ادامه پیدا کند
اگر نکات معاملاتی را دنبال کرده اید، ممکن است این ضرب المثل را شنیده باشید: «زیان خود را کاهش دهید و اجازه دهید سودتان ادامه یابد». معامله گران حرفه ای فارکس و کریپتو این کار را انجام می دهند. آنها نسبت به باخت های خود بسیار بی تاب هستند و یک موقعیت بازنده را زودتر می بندند، اما بگذارید موقعیت هایی که در سود هستید، ادامه یابد. مبتدیان بازار برعکس عمل می کنند. آن‌ها اجازه می‌دهند زیان‌هایشان بالا برود، به این امید که بازار بازگردد و به سرعت سود خود را از ترس از دست دادن آن‌ها می‌بندند.
مثال:
فرض کنید حساب دو معامله گر X و Y دارای موجودی 1000 دلاری در یک کارگزاری هستند و هر دو قصد فروش نماد طلا را دارند. معامله گر X طلا را با حجم معاملات 0.1 لات به قیمت 1930 دلار با توقف ضرر در سال 1934 می فروشد و معامله گر Y طلا را بدون توقف ضرر با همان حجم 0.1 لات می فروشد. به طور ناگهانی به دلایل مختلف نماد طلا در طول روز صعود زیادی می کند و در پایان روز معاملاتی تا 1988 دلار افزایش می یابد. معامله گر x که استاپ لاس را مشاهده کرده است، معامله خود را در 1934 دلار با ضرر 40 یا 4 درصدی می بندد، موجودی او به 960 دلار می رسد و اجازه نمی دهد ضرر خود افزایش یابد که در معاملات بعدی می تواند بدون زحمت آن را جبران کند. از آنجایی که تریدر Y بدون توقف ضرر معامله می کند، حسابش بسیار متضرر شده است، بنابراین با ضرر 588 دلاری، یعنی 58 درصد، موجودی او به 411 دلار رسیده است و به موقع جلوی ضرر خود را نگرفته و حسابش در وضعیت بدی قرار دارد. او دچار استرس و اضطراب می شود و در جایی که احتمال توقف و کال مارجین وجود دارد که به معنای از دست دادن سرمایه است نمی تواند تصمیم درستی بگیرد.

۵- همیشه از دستور توقف ضرر یا استاپ لاس(stoploss)  استفاده کنید
توقف ضرر مبنای اصلی مدیریت ریسک و سرمایه است و باید جزء لاینفک هر برنامه مدیریت سرمایه فارکس و کریپتو باشد. یک دستور توقف ضرر زمانی که قیمت به یک سطح از پیش تعیین شده رسید به طور خودکار موقعیت شما را می بندد و از ضرر بیشتر جلوگیری می کند. تمام استراتژی های مدیریت سرمایه معاملات فارکس باید شامل دستورات توقف ضرر باشد. بدون داشتن استاپ لاس، یک حساب، هر چقدر هم که بزرگ باشد، محکوم به فناست.

۶- معامله با نسبت ریسک به پاداش (R/R) حداقل 1

تحقیقات نشان داده است که معامله گرانی که با نسبت ریسک به سود 1 یا بالاتر معامله می کنند، به طور قابل توجهی سودآورتر از معامله گران با نسبت R/R زیر 1 هستند. نسبت ریسک به پاداش یا R/R به نسبت بین سود و زیان یک تجارت برای مثال، اگر USD/JPY را با هدف سود 100 پیپ و توقف ضرر 50 پیپ خریداری کنید، نسبت R/R آن معامله 2 خواهد بود.
استفاده از ریسک و ریوارد مناسب در معاملات فارکس حائز اهمیت است زیرا زمانی که معاملات شما با سود بسته شود، حساب معاملاتی رشد خوبی خواهد داشت، اما زمانی که معامله با ضرر بسته شود، حساب حداقل کاهش می یابد و بسیار کمتر از مقدار سودی که از معاملات قبلی دریافت کرده اید.

۷- اندازه پوزیشن یا حجم معاملات خود را به درستی محاسبه کنید
بسیاری از معامله گران نمی دانند چگونه حجم معاملات خود را به درستی محاسبه کنند تا ریسک تعریف شده هر معامله را حفظ کنند. اندازه موقعیت یا حجم معاملات در مدیریت سرمایه ترید، قابل توجه است زیرا سود و زیان تجارت کاملاً به حجم معاملات بستگی دارد. انتخاب حجم معاملات مناسب در ترید کردن بسیار مهم است زیرا میزان ریسک هر معامله به طور مستقیم با حجم معاملات شما مرتبط است. مثلا برای محاسبه حجم معاملات در فارکس، می توانید از ماشین حساب های معامله گری استفاده کنید. در این ماشین حساب نقاط ورودی و خروجی تراکنش را برای حجم مورد نظر خود وارد می کنید و میزان ریسک، سود و زیان تراکنش را می دانید. حجم معاملات بالاتر از مدیریت سرمایه یک شمشیر دولبه است. آن سودهای بزرگ در معاملات برنده به زیان بزرگ‌تر در معاملات بازنده تبدیل می‌شود. بنابراین استفاده دقیق از اهرم ضروری است.
هر چه حد ضرر شما کمتر باشد، می توانید از حجم بیشتری برای معاملات استفاده کنید.
هرچه سطح قدرت و ریسک شما بالاتر باشد، می توانید از حجم معاملات بیشتری استفاده کنید.
هرچه موجودی حساب شما بیشتر باشد، می توانید تراکنش های بیشتری را با لات یا حجم بالاتر انجام دهید.

۸- در استفاده از اهرم دقت کنید
اهرم در بازارهای مالی مانند فارکس ابزاری است که یک کارگزار در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد تا فراتر از دارایی‌ها و موجودی موجود خود معامله کنند، بنابراین آنها می‌توانند با حجمی بالاتر از سرمایه خود معاملات انجام دهند. معامله گر برای باز کردن یک موقعیت اهرمی از کارگزار خود پول قرض می کند.
 برای مثال، اگر معامله‌گری دارای اهرم 1,000 باشد، می‌تواند موقعیتی به ارزش 100,000 دلار با تنها 100 دلار موجودی حساب خود باز کند. بنابراین اهرم بالا می تواند سود خوبی برای معامله گران به همراه داشته باشد، اما در صورت خرید حجم بالا، ریسک معاملات را افزایش داده و مدیریت سرمایه را رعایت نکرده است. اگرچه معامله گر می تواند سود بیشتری کسب کند، اما این احتمال وجود دارد که سرمایه خود را خیلی سریع از دست بدهد.

۹- مبارزه با ترس و طمع
ترس و طمع از مخرب ترین احساسات در تجارت هستند. با تجربه، یاد خواهید گرفت که چگونه احساسات خود را مدیریت کنید تا در تصمیمات معاملاتی شما دخالت نکنند. حرص و طمع بسیار آسیب رسان است، و شما باید در مورد آنچه می توانید از بازار به دست آورید واقع بین باشید. بیش از حد معامله نکنید و اهداف سود غیر واقعی که دستیابی به آنها غیرممکن است را تعیین نکنید.
 معامله ای با حد ضرر 10 پیپ و هدف سود 1000 پیپ احتمالاً منجر به ضرر خواهد شد. مدیریت صحیح سرمایه را نمی توان با ترس و طمع انجام داد و احتمالاً ضرر حساب افزایش خواهد یافت. توجه به این نکته حائز اهمیت است که تمام نکات مدیریت سرمایه می تواند توسط احساسات خراب شود، بنابراین کنترل احساسات برای مدیریت سرمایه ضروری است.

۱۰- از تریلینگ استاپ برای قفل کردن سود خود استفاده کنید.
یک سیستم مدیریت سرمایه ترید باید شامل انواع مختلف سفارشات استاپ لاس برای شرایط مختلف بازار باشد. اگر بازار در یک روند قوی است، ممکن است عاقلانه باشد که از یک تریلینگ استاپ استفاده کنید. به این ترتیب، در حالی که روند ادامه دارد، سود شما برای همیشه قفل می شود، زیرا تریلینگ استاپ به طور خودکار دستور استاپ لاس شما را جابجا می کند. این کار به معنای حرکت آن در جهت معامله برنده است. که سود را قفل می کند و ریسک شما را مدیریت می کند. 
به عنوان مثال زمانی که معامله سود خوبی دارد، بهتر است استاپ لاس را در نقطه ورود قرار دهید تا در صورت معکوس شدن قیمت، معامله شما ضرر نداشته باشد و بدون ضرر بسته شود. قرار دادن استاپ لاس در نقطه ورود (Risk Free) نامیده می شود. همچنین، زمانی که یک معامله از نظر سود منطقی باشد، در صورتی که قیمت بازده معامله با سود متوسط بسته شود، استاپ لاس را می توان در سود قرار داد. به عنوان مثال، اگر معامله ای انجام داده اید و قیمت 70 درصد از مسیر برداشت شما رفته است، می توانید سود را بین 30 تا 50 درصد از مسیر برداشت سود خود قرار دهید تا در صورت بازگشت قیمت، معامله بسته نشود.

۱۱- سود خود را برداشت کنید

بسیاری از معامله گران هرگز سود خود را نگرفته اند یا برنامه منظمی برای برداشت سود ندارند. اگر سود قابل توجهی در حساب معاملاتی خود به دست آوردید، مقداری از آن را برداشت کنید، از آن لذت ببرید و با آن پول کاری ارزشمند انجام دهید. کسب سود از ترید به شما احساس رضایت می‌دهد که می‌توانید با آرامش بیشتر روی معاملات زیر تمرکز کنید. همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، یکی از اهداف مدیریت سرمایه ترید، به حداکثر رساندن سود شماست. برای این کار باید مراقب باشید اگر سودی داشته باشید. هر چه پول بیشتری در حساب معاملاتی خود داشته باشید ، احتمال بیشتری دارد که آن را معامله کنید و احتمالاً آن را از دست بدهید.

۱۲- همبستگی  بین ارزها را درک کنید
در نهایت، درک و استفاده از همبستگی ارز باید بخشی از تمام برنامه های سرمایه گذاری فارکس و کریپتو و استراتژی های مدیریت سرمایه شما باشد. همبستگی ارزی نشان می دهد که جهت حرکت ارزها تا چه اندازه به یکدیگر وابسته است. ضریب همبستگی، که می تواند مقداری بین 1- و 1 داشته باشد، باید برای ایجاد یک سبد معاملات فارکس استفاده شود که ریسک کل معاملات را متنوع کند. به عنوان مثال نمادهایی با حرکات مشابه در یک جهت را به طور همزمان معامله نکنید، زیرا اگر یکی از آنها متحمل ضرر شود، احتمال زیان دادن به معامله دیگری نیز زیاد است. هنگام بررسی همبستگی های ارزی، می توانید معاملات بهتری داشته باشید و مدیریت ریسک و سرمایه بهتری انجام دهید.

این ۱۲ استراتژی مدیریت سرمایه برای تریدرها، طیف وسیعی از رویکردها را برای مدیریت ریسک، بهینه سازی اندازه سرمایه و محافظت از سرمایه شما به همراه دارد و فرصت پیاده سازی معاملات سودآور را به همراه دارد. معامله‌گران باید این استراتژی‌ها را بر اساس شرایط و اهداف تجاری خود درک کرده و به دقت در نظر داشته باشند.

چرا باید مدیریت سرمایه گذاری داشته باشیم؟
مدیران سرمایه گذاری با در نظر گرفتن عوامل مختلفی مانند: نقدینگی، شرایط بازار، پیامدهای مالیاتی و موارد دیگر، توصیه‌های تخصصی در مورد مدیریت سرمایه گذاری‌های شما برای حداکثر بازده ارائه می‌کنند. چه یک سرمایه گذار انفرادی باشید و چه موسسه‌ای که به دنبال مشاور حرفه‌ای است، مدیریت سرمایه گذاری می‌تواند به شما کمک کند از معاملات خود بیشترین استفاده را ببرید. 
علاوه بر این باید توجه داشته باشید که موفقیت در مدیریت سرمایه گذاری با ریسک‌های ذاتی همراه است. مثلا، ارزهای دیجیتال مانند پول نقد، منبع قدرت خرید است. همچنین راهی برای سرمایه گذاری است و مانند سایر دارایی‌های سرمایه گذاری، می‌توان آن را با هدف بازگشت مالی خریداری کرد. همانطور که گفته شد ارزهای دیجیتال یکی از بی‌ثبات‌ترین دارایی‌ها است ( به این معنی که نوسانات قیمتی زیادی دارند). 

آیا ارزهای دیجیتال یک دارایی امن هستند؟
احتمال از دست دادن سرمایه در ارزهای دیجیتال، واقعی و قابل توجه است. به عنوان مثال ارزش اکثر ارزهای دیجیتال در سال 2022 به شدت کاهش یافت. قبل از سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال باید چند نکته را در نظر گرفت، به خاطر داشته باشید که هر کسی می‌تواند یک ارز دیجیتال راه اندازی کند که نحوه تنظیم آن در حال تغییر است، بنابراین بررسی کامل سرمایه گذاری‌های احتمالی برای جلوگیری از کلاهبرداری ضروری است. 
همچنین ممکن است در نظر گرفتن این که چرا می خواهید در ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنید مفید باشد. آیا به دنبال کسب درآمد از یک روند هستید یا یک استراتژی فکر شده در ذهن دارید؟ فلدمن یکی از کارشناسان در زمینه ارز دیجیتال توصیه می‌کند: هرگز با این باور که نمی‌توانید ضرر کنید، روی چیزی سرمایه گذاری نکنید. هیچ راه آسانی برای به دست آوردن پول زیاد بدون ریسک وجود ندارد. تنها در صورتی باید روی یک ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنید که به چشم انداز بلند مدت آن اعتقاد داشته باشید و مایل به جذب نوسانات قیمتی بزرگ باشید.
یکی دیگر از عواملی که فلدمن به سرمایه گذاران پیشنهاد می‌کند این است که، در حالی که ارز دیجیتال ممکن است یک فرصت سرمایه گذاری بلند مدت قدرتمند باشد، ممکن است عاقلانه باشد که احتیاط کنید و قبل از شیرجه زدن در این بازار در مورد نیات و انتظارات خود شفاف باشید. 
هنگام سرمایه گذاری در دارایی‌های بسیار پر نوسان، اشتباه در تصمیم گیری‌های هیجانی آسان است، مانند خرید در هنگام افزایش قیمت از ترس از دست دادن یا فروختن در هنگام کاهش قیمت‌ها(فومو). معمولا این‌ها استراتژی‌های سرمایه گذاری خوبی نیستند.

ایده اصلی مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک چیست؟
ایده اصلی مدیریت سرمایه این است که از ماندگاری در تجارت اطمینان حاصل کرده و بار دیگر به مبارزه ادامه دهید. اگر سرمایه تجاری خود را از دست دهید، باید معامله را متوقف کنید. علاوه بر این، در این زمینه به حاشیه امن هم نیاز خواهید داشت . مدیریت سرمایه مستلزم توجه به خطرات مالی و محافظت در برابر شرایط پیش بینی نشده است. اگر نتوانید مدیریت سرمایه را به درستی اعمال کنید، نمی‌توانید در بازارهای مالی به پیروزی دست پیدا کنید.  مدیریت ریسک خوب هم به معنی شناسایی صحیح موقعیت‌ها و دانستن نحوه کنار کشیدن از معامله با کمک ارزیابی نسبت ریسک و بازده است.
مدیریت پول این امکان را به شما خواهد داد تا اگر برنامه مشخصی دارید، با استرس کمتری معامله کنید.  مدیریت ریسک ممکن است بین یک معامله‌گر برنده و بازنده تفاوت‌هایی را ایجاد کند.  هر دوی این افراد انتظارات مثبتی دارند، اما تنها یک نفر به بازده مناسب دست پیدا می‌کند . حتی اگر انتظار مثبتی داشته باشید، در صورت استفاده از میزان سرمایه اشتباه، ممکن است پول خود را از دست دهید . به‌طور مثال، پس از یک باخت اجتناب ناپذیر در معامله، موقعیت خود را از دست داده و سبب برد فرد دیگری خواهید شد. دقت داشته باشید که تجارت ممکن است شما را به سرعت در حلقه‌های باطل قرار دهد. 

آیا ارزهای دیجیتال یک سرمایه گذاری مناسب است؟
در این جا ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا ارز دیجیتال سرمایه گذاری خوبی است؟ در پاسخ باید بگوییم، این که آیا ارز دیجیتال، سرمایه گذاری خوبی برای شما خواهد بود به عوامل زیادی بستگی دارد. مانند همه سرمایه گذاری‌ها، پاسخ به مواردی مانند تحمل ریسک، هم از نظر مالی و هم از نظر روان شناختی اهمیت دارد.
 نوسانات کریپتو به این معنی است که ارزش ارزهای شما می‌تواند به سرعت و گاهی به طور چشمگیری افزایش یا کاهش یابد. ترید در بازارهای کریپتو اگر استراتژی مناسبی نداشته باشید، ریسک بسیار زیادی به همراه دارد. صرفا به این دلیل که یک دارایی برای تجارت در دسترس است، لزوما به این معنی نیست که سرمایه گذاری مناسب برای موقعیت شما است و همانطور که در بالا توضیح داده شد، همه سرمایه گذاری‌ها خطر از دست دادن پول را به همراه دارند.

چه نکاتی را قبل از سرمایه گذاری رعایت کنیم؟
این مهم است که بدانید مدیریت سرمایه گذاری چگونه کار می‌کند. این موضوع می‌تواند برای کمک به تصمیم گیری آگاهانه در هنگام سرمایه گذاری و مدیریت امور مالی شما بسیار مهم باشد که عبارتند از:

1 ـ اهداف سرمایه گذاری را تعیین کنید: قبل از شروع و سرمایه گذاری، ضروری است که اهداف سرمایه گذاری شخصی خود را مشخص کنید. شما باید عناصری مانند میزان ریسکی که مایل به تحمل آن هستید، نوع بازدهی که از آن راضی هستید، مدت زمانی که قصد دارید سرمایه گذار باشید و هرگونه ملاحظات اخلاقی که می‌تواند بر تصمیمات شما تاثیر بگذارد را در نظر بگیرید.

2 ـ یک طرح ایجاد کنید: پس از این که اهداف سرمایه گذاری خود را مشخص کردید، در مورد استراتژی مناسب تصمیم بگیرید. استراتژی ها برای خرید یک ارز یا ترید روی یک ارز برای هر شخص متفاوت است و در این زمینه می توانید از یک مدیر سرمایه کمک بگیرید.

3 ـ سرمایه گذاری‌های خود را کشف و انتخاب کنید: پس از تصمیم گیری در مورد استراتژی خود، باید در مورد مناسب‌ترین سرمایه گذاری‌ها برای پورتفولیوی ( به کل سرمایه  گذاری یا دارایی مالی یک شخص یا یک موسسه، از جمله سهام، اوراق قرضه، املاک و مستغلات، صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک و سایر اوراق بهادار پورتفولیو گفته می‌شود) خود تحقیق کنید. اگر شما یک سرمایه گذار فعال هستید، این به معنای مطالعه تک تک سهام یا سایر اوراق بهادار برای شناسایی گزینه‌های سرمایه گذاری بالقوه است. هنگام تصمیم گیری باید عواملی مانند روند صنعت و رقابت را در نظر بگیرید. برای سرمایه گذاران منفعل که صندوق‌های شاخص را ترجیح می‌دهند، انتخاب آن‌ صندوق هایی که با اهداف شما همسو هستند، برای به حداکثر رساندن بازده ضروری است.

4 ـ کارها را دنبال کنید: پس از این که سرمایه گذاری خود را انتخاب کردید، ضروری است که آن‌ها را از نزدیک مشاهده کنید. این شامل آگاهی از بازارها و اطلاع از اخباری است که ممکن است بر ارزش آن‌ها تاثیر بگذارد.

5 ـ پورتفولیوی خود را مجددا متعادل کنید: به صورت دوره‌ای، باید به نحوه عملکرد سرمایه گذاری‌‌های خود در طول زمان نگاه کنید و تعیین کنید که آیا باید تعادل مجددی انجام شود یا خیر. این به این معنی است که ترکیبی از دارایی‌های موجود در پورتفولیوی خود را تنظیم کنید تا با اهداف و مقاصد خود هماهنگ باشید. تعادل مجدد همچنین ممکن است به کاهش ریسک کمک کند و اطمینان حاصل کند که از هر فرصتی در بازار استفاده می‌کنید.

6 ـ به روز باشید: آخرین گام در مدیریت موفقیت آمیز سرمایه گذاری، آگاهی و به روز ماندن در بازار است. این بدان معناست که اخبار بازار را بخوانید، از هرگونه تغییر در قوانین مالیاتی مطلع شوید و درک کنید که چگونه رویدادهای اقتصادی ممکن است بر سرمایه گذاری شما تاثیر بگذارد. با مطلع ماندن، می‌توانید تصمیمات بهتری در مورد زمان خرید و فروش دارایی بگیرید تا بازده خود را به حداکثر برسانید.

از کجا شروع کنیم؟
پیتر لینچ از کارشناسان بازار بارها گفته است که اکثر سرمایه گذاران بازدهی بدتری نسبت به سرمایه‌ای که در صندوق قرار می‌دهند، دارند . دلیلش هم این است که سرمایه گذاران فروش پایینی را تجربه کرده و به‌دنبال آن خریدهای کلانی را انجام می‌دهند. اگر تازه وارد بازارهای مالی شده‌اید، هدف‌تان نباید پول درآوردن باشد. بلکه باید به فکر کاهش ضرر خود باشید.  یادگیری مدیریت ریسک روی یک حساب آزمایشی انجام می‌شود و باید برای درک مکانیسم‌های اهرم هم، زمان صرف کنید. این اهرم‌ها می‌تواند شما را از تجارت آگاه کرده و شانس‌تان برای جبران ضرر را کاهش دهد.
توجه داشته باشید که هر چه اهرم بیشتر باشد، ریسک شما هم افزایش پیدا می‌کند. نکته مهم ماجرا این است که مدیریت ریسک را در تمام معاملات خود اعمال کنید. تنها چیزی که به آن نیاز دارید، یک بدشانسی کوچک است تا تمام سرمایه خود را از دست بدهید.

نکات مهم‌تر از مدیریت سرمایه
با اینکه مدیریت پول و نحوه مدیریت ریسک اهمیت بالایی دارد، اما شناسایی استراتژی مناسب از آن‌ها مهم‌تر است. اگر استراتژی معاملاتی شما امیدبخش نباشد، هیچ مدیریت سرمایه‌ای هرگز به شما کمک نمی‌کند که پول بیشتری درآورید.
بنابراین، باید اطمینان حاصل کنید که سوالات متنوع پیرامون آن را درک کرده و انتظارات خود را مرور کنید. بدون درک کامل مدیریت سرمایه و داشتن استراتژی مناسب، معامله گران در معرض ریسک‌های رایجی مانند معامله بیش از حد، تصمیم گیری احساسی و ریسک پذیری بیش از حد قرار خواهند گرفت.
این مشکلات می‌تواند منجر به زیان‌های ویرانگری شود که شغل تجاری و آرزوهای مالی شما را تضعیف می‌کند. همه ما مستعد تعصبات تجاری و اشتباهات رفتاری هستیم که همه آن‌ها ممکن است یک استراتژی معاملاتی را خراب کند. ما این مقاله را به عنوان راهنمای جامعی برای کمک به معامله گران جهت حرکت در دنیای پیچیده مدیریت سرمایه آماده کرده‌ایم. مفاهیم، تکنیک‌ها و بهترین روش‌های اساسی بررسی شدند و همه می‌توانند به شما کمک کنند تا کنترل سرمایه تجاری خود را در دست گرفته و در نهایت به سودآوری بالاتری دست پیدا کنید.
اصول مدیریت پول به‌طور جهانی قابل اجرا است و تریدرهای روزمره، معامله‌گران نوسان گیر یا سرمایه گذاران بلند مدت می‌توانند از آن بهره مند شوند. بنابراین، صرف نظر از اینکه هدف شما ایجاد سود ثابت باشد، می‌توانید سرمایه خود را در زمان نوسان حفظ کنید.
شرایط بازار یا دستیابی به استقلال مالی، به یک سری بینش‌های ارزشمند و استراتژی‌های عملی نیاز دارد و می‌تواند شما را به اهداف تجاری‌تان برساند. 
سخن آخر
مدیریت سرمایه در معاملات،  یک جنبه حیاتی به همراه دارد. این مفهوم شامل اجرای استراتژی‌هایی است که ریسک را محدود می‌کند و در عین حال، پاداش بالقوه را هم به حداکثر خواهد رساند. این استراتژی‌ها اغلب حول تنظیم اندازه سرمایه معاملاتی بر اساس عواملی مانند موجودی کل حساب، عملکرد سهام یا عملکرد معاملاتی گذشته‌تان می‌چرخند.
ریسک‌ها با کمک روش هایی که معرفی کردیم، کاهش پیدا می کند و پتانسیل خود را هم برای بازده سودآور افزایش خواهید داد . برای پیدا کردن روش مناسب ، باید خودتان را آزمایش کرده و در معامله‌های بیشتری شرکت کنید. هیچ نظریه‌ای هرگز نمی‌تواند به شما در تصمیم‌گیری درست کمک کند و باید تجربه خود در زمینه ترید را بالاتر ببرید.
درک و به کار گیری این استراتژی‌های مدیریت سرمایه می‌تواند تغییرات بزرگی را در ماجراجویی ترید شما ایجاد کند.